Erasmus in Napels 2019-2020


Erasmus in Napels (Università degli Studi di Napoli Federico II)

Ik heb mijn Erasmus in Napels doorgebracht en beleefde er de vijf mooiste maanden van mijn leven. Napels heeft zon, zee, strand, bezienswaardigheden, eilanden, een vulkaan, lekker eten, lieve mensen… alles wat je nodig hebt om van je Erasmus een zalige tijd maken!

School en administratie
Ik heb mijn lessen gevolgd aan Federico II. Bij aankomst in Napels organiseerden ze een welkom-dag voor de Erasmussers waarbij de praktische info over inschrijvingen, codice fiscale, examens… werd gegeven. De uitnodiging van de welkom-dag krijg je normaal gezien tijdens de zomervakantie, nadat je je hebt ingeschreven aan de universiteit.

  • Je kan best zo snel mogelijk na je aankomst naar het kantoor van Davide De Simone gaan (in het hoofdgebouw op Corso Umberto I 40), hij is de algemene Erasmuscoördinator van Federico II. Van hem krijg je je inschrijvingsdocument van de universiteit, daarnaast vind je in dat document ook je matricola of PIN die je nodig hebt om je in te schrijven voor lessen en examens.
  • Iets wat je ook best zo snel mogelijk doet bij je aankomst in Napels, is een codice fiscale aanvragen. (Het duurt best een tijdje vooraleer je deze code krijgt.) De codice fiscale heb je bijvoorbeeld nodig om toegang tot je Federico II-mail te krijgen. Je kan je codice fiscale aanvragen bij de International Office (Largo Santa Maria La Nova 12). Vergeet zeker niet je identiteitskaart en inschrijvingsdocument (dat je van De Simone hebt gekregen) mee te nemen.  
  • In de bevestigingsmail van je inschrijving aan de universiteit, heb je normaal gezien ook je persoonlijke Erasmuscoördinator toegewezen gekregen (de mijne was Prof. Bongo). Bij deze persoon moet je langsgaan om je LA te laten ondertekenen. Waar en wanneer je je coördinator kan bezoeken, check je op docenti.unina.it. Je typt de naam van je coördinator in en kijkt op zijn persoonlijke pagina naar ‘orari ricevimento’, daar vind je waar en wanneer je kan langsgaan.

Vakken
Na heel wat gezoek en gepuzzel slaagde ik er uiteindelijk ook in mijn LA te maken. De LA die je voor je vertrek naar Napels opstelt, kan je tijdens je verblijf waarschijnlijk helemaal opnieuw maken: de vakken die je tijdens je verblijf kan volgen, worden pas in september online gezet en kunnen dus sterk verschillen met de vakken van vorige jaren. Eigenlijk is onze goede raad om aan het begin van je Erasmus zoveel mogelijk vakken te volgen die een optie kunnen zijn. Je zal vaak pas na 2 à 3 weken van aanvang aan de universiteit, een definitief Learning Agreement kunnen opstellen. De lessen die ik volgde, waren volgende:

  • Storia Romana – 12 stp – Prof. Savino
  • Storia Moderna – 6 stp – Prof. Carnevale
  • Linguistica tedesca 2 – 10 stp – Prof. Bongo

De geschiedenisvakken zijn typische geschiedenisvakken: veel leerstof en veel vanbuiten blokken. Als je graag geschiedenis volgt, zijn deze vakken echte aanraders. Vergeet niet, de vakken worden in het Italiaans gegeven, dus je kan het ook best een uitdaging noemen! Gelukkig zijn de docenten super vriendelijk en helpen ze je graag bij vragen.
Linguistica tedesca wordt gegeven in de master door een super vriendelijke docent. Tijdens het opstellen van mijn LA dacht ik dat het een ‘grammaticavak’ was, maar dat is het niet. De les gaat vooral over de Duitse taal als ‘Kultursprache’. Best interessant, maar persoonlijk had ik toch liever een Duits ‘grammaticavak’ gevolgd.

Verblijf
Bij mijn aankomst in Napels had ik nog geen kot en moest ik er nog eentje zoeken. Gelukkig bestaan er verschillende Facebookgroepen waarop je een zoekertje voor een kot kan zetten of waarop mensen koten verhuren, vb: Affitti Napoli, Fittasi Affittasi STANZE a studenti o studentesse NAPOLI... Daarnaast bestaan er ook enkele sites die je kunnen helpen, vb: stanzazoo.com, roomgo.it, uniaffitti.it … Of in de stad zelf zie je ook papieren hangen van mensen die koten verhuren. Uiteindelijk vond ik een kamer op een site en kon ik er de volgende dag al in. De prijzen van de koten in Napels zijn goedkoper dan de koten in België. Mijn kot, een camera singola, bevond zich in het centrum van de stad en ik betaalde €330/maand.

Eten
“A Napoli si mangia da Dio e si paga poco”
😉
Een van mijn favoriete plekjes in Napels op een rijtje:

  • Pizzeria Sorbillo
  • Pizzeria da Michele
  • Pizzeria Rosa Capasso
  • Pizzeria di Matteo (probeer zéker de frittatina!)
  • Da Nennella
  • Tandem
  • Sotto le scale
    • Een super klein eettentje in een zijstraatje van Via Mezzocannone. Elke dag hebben ze andere suggesties voor niet meer dan €3,5! Perfect als lunch tussen je lessen door.

Erasmusorganisaties
Napels is een echte Erasmusstad, dat kan je ook merken aan de verschillende Erasmusorganisaties in de stad! Je hebt ESN, ESA en Erasmusland. Ze organiseren uitstapjes in Napels, naar de eilanden of naar verdere plaatsen in Italië voor een studentvriendelijke prijs. ’s Avonds organiseren ze ook genoeg evenementen om andere Erasmussers te leren kennen. Zelf was ik aangesloten bij ESN en Erasmusland.

Héél veel plezier op je Erasmus in Napels!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Uitwisseling naar Salamanca 2019-2020

Erasmus uitwisseling naar Düsseldorf 2019-2020

Erasmus in Trieste