Uitwisseling naar Leipzig 2019-2020


Leipzig

Leipzig is een prachtige stad, daarbovenop is er altijd wel iets te doen: de herfstmarkt, de wekelijkse merkt, de kerstmarkt, de Eistraum, … en natuurlijk de vele feestjes. Je gaat je er dus in ieder geval niet vervelen. De stad Leipzig is ook groot genoeg om je nooit te vervelen, maar klein genoeg om overal op een snelle manier te raken.

 

Vervoer

Een fiets is wel echt een aanrader, al is het openbaar vervoer goed geregeld. Bussen en trams rijden regelmatig en ook ’s nachts kun je van het openbaar vervoer gebruikmaken. Een goede tip is: download de easy GO app. Hierop kun je zien waar en wanneer er een bus, tram of S-Bahn komt. Het openbaar vervoer kost normaal niets want dit zit mee in je Semesterbeitrag.

 

Een fiets was echt mijn favoriete vervoer middel, zeker om te gaan feesten. Ik kreeg een fiets via mijn kot en had dus geen extra kosten. Andere hadden Swapfiets, hun fiets van thuis meegenomen of een tweedehandsfiets gekocht. Je geraakt dus zeker wel aan een fiets.

 

Woning

Ik verbleef samen met Lisse (een andere KULeuven student) in Basecamp. Dit is duurder dan een normaal kot, maar heeft ook wel extra voordelen. Zo heb je in Basecamp een cinema, een studentenruimte, een studeerruimte, een receptie, Basebuddies, een feestruimte en een fitness. Ze hebben ook verschillende soorten kamers, met verschillende prijscategorieën. Ik had een kamer voor twee personen. Je hebt een eigen kamer en deelt de badkamer en de keuken. De keuken is wel klein en ik kookte dan ook meestal in de gemeenschappelijke keukens. In Basecamp wonen vooral buitenlandse studenten, de taal die je hier spreekt, is dan ook vaak Engels. Mijn kamer kostte 435 euro per maand.

 

Ik ben in Basecamp terechtgekomen, omdat ik te laat was om via studentenwerk een kot te krijgen en ook op WG gesucht waren de meeste koten al weg. Deze opties zijn natuurlijk veel goedkoper en je beurs dekt zeker de huur van deze koten. Ook hier heb je verschillende soorten koten. Het grote voordeel aan WG gesucht is dat je waarschijnlijk bij Duitsers terechtkomt.

 

Veder moet je waarschijnlijk ook Rundfunkbeitrag betalen dit was bij mij 17,5 euro per maand per woning, je kunt dus delen als je een Mitbewohner hebt.

 

Administratie

Je krijgt mails van de universiteit Leipzig, deze zijn duidelijk en moet je dus gewoon volgen. In Leipzig moet je je eerst aanmelden bij de Immatrikulierung hier krijg je informatie over dingen die je in orde moet brengen als ook zaken zoals je Studentenausweis en studentenmail. Belangrijk hier kun je je inschrijven voor gratis activiteiten die zeker de moeite waard zijn.

 

Verder ga je je moeten aanmelden bij de Burgeramt. Eens je de Burgeramt gevonden hebt, is hier niets aan. De mensen daar zijn vriendelijk en zullen je zeker helpen als je hulp nodig hebt. Maar dit duurt normaal niet langer dan vijf minuten.

Je papieren voor school moet je regelen via je faculteit. Bij mij was dit de faculteit Angewandte Sprachwissenschaft und Translatologie met als coördinator Herr Scheel. Dit is een gemakkelijke en sympathieke man die snel met je LA akkoord gaat. Je hebt vooral contact met zijn secretaresse Frau Kießling. Ze antwoordt snel op mails en organiseert waarschijnlijk een infosessie aan het begin van het semester.

 

Vakken

Ik heb de taalcombinatie Engels-Duits en volgde dus Duitse en Engelse vakken.

 

Intensivkurs 3 sp

Hiervoor moet je je aanmelden bij je inschrijving. Het is zeker een aanrader. De cursus duurt drie weken, tijdens deze drie weken fris je je Duits op. Verder leer je andere Erasmusstudenten, de stad kennen en de universiteit kennen. Voor je studiepunten moet je een presentatie houden en twee teksten schrijven.

 

Einführung in die Historische deutsche Sprachwissenschaft 6 sp

Een aanrader! Dit is een interessant vak met een toffe prof en een poepsimpel examen. Meer moet je dus niet hebben. Als ze dit vak niet moesten aanbieden zoek dan zeker ook eens naar de prof Herr Schmid. Voor dit vak heb je een mondeling examen.

 

Written Acaddemic Discourse II (literature and culture) 5 sp

Dit kun je vergelijken met Engels schriftelijk. Ik moest drie teksten schrijven over hetzelfde onderwerp. Dit was dus niet veel werk. Het vak heeft voor de Duitse studenten geen examen of taken, je gaat dus vaak met een kleine groep in de les zitten. Hierdoor kun je je al je vragen stellen en krijg je dus veel feedback.

 

‘Even better than the real thing?’ Theories of Addaptation 5 sp

Dit is een interessant mastervak zeker als je je interesseert voor Cultural Studies. Dit vak had wel het moeilijkste examen van al mijn vakken, maar ook dit was zeker niet moeilijker dan de cultuurvakken aan onze universiteit. Het was een mondeling examen waarbij je individueel vragen moet beantwoorden.

 

Sprachpraxis Konversation 3 sp

Dit is een cursus aan Studienkollegen Sachsen en is alleen voor buitenlandse studenten. Tijdens de les leer je eerst hoe je in het Duits een presentatie moet houden, daarna heb je elke week twee of drie presentaties, de les daarna volgen de bijhorende discussies die je thuis moet voorbereiden. Voor dit vak moet je een presentatie houden met een andere student en heb je een mondeling examen over de presentaties.

 

 

Sprachpraxis Schreiben 3 sp

Dit is een cursus aan Studienkollegen Sachsen en is alleen voor buitenlandse studenten. Hier leer je vooral hoe je Duitse Arbeiten moet schrijven. Je schrijft 3 teksten voor dit vak. De eerste versie staat niet op punten, hierop krijg je enkel feedback. De tweede versie is dan de definitieve versie.

 

Sprachpraxis Grammatik 3 sp

Dit is een cursus aan Studienkollegen Sachsen en is alleen voor buitenlandse studenten. Dit vak is gemakkelijker dan de Duitse taalkunde vakken. Je ziet minder leerstof en ik vond het duidelijk uitgelegd. Toch vond ik het nuttig. Dit was mijn enig schriftelijk examen en was zeker haalbaar.

 

Als je nog vragen hebt, kun je me altijd bereiken via mijn studentenmail of Messenger


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Uitwisseling naar Salamanca 2019-2020

Erasmus uitwisseling naar Düsseldorf 2019-2020

Erasmus in Trieste